ساخت سامانه گازی سازی بومی با استفا ...ساخت سامانه گازی سازی توسط شرکت دانش بنیان نویان ا ...
| ۱۴۰۲ دی ۱۷:۱۰ بعدازظهر
اشتراک گذاری:

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس به نقل از خبرگزاری برنا؛ سوزاندن برخی از پسماند‌ها و زباله ها، نه تنها سبب آلودگی هوا می‌شود بلکه آتشی برافروخته به جان محیط زیست و طبیعت است که خسارت‌های جبران ناپذیری را وارد می‌کند. یکی از مشکلات زیست محیطی، عدم مدیریت صحیح پسماند‌ها توسط برخی صنایع و واحدهاست که زباله‌های تولیدی را به جای دفع اصولی و بهداشتی به صورت کاملا برعکس، غیر بهداشتی و زیان آور امحا می‌کنند.
آلودگی هوا اولین مشکل و ضرری است که سوزاندن زباله به همراه دارد، امروزه معضل زباله سوزی گریبانگیر محیط زیست شده و سبب می‌شود تا آلودگی هوا با دود و غبار ناشی از این زباله سوزی دو چندان شود. مخدوش شدن چهره طبیعت، دومین اثری است که سوزاندن زباله ایجاد می‌کند، گاهی انباشتی از لاستیک‌ها یا مواد پلاستیکی و یا پسماند‌های دیگر شعله ور شده و این زباله سوزی در واقع آتشی بر جان طبیعت و محیط زیست است که خسارت‌های بسیار زیادی برای محیط زیست وارد میکند. بر همین اساس خبرنگار علمی برنا با مسعود لطفی موسس و رییس هئیت مدیره شرکت دانش بنیان نویان انرژی برد کیان قشم به گفت وگو پرداخته است.

از چه سالی فعالیت خود را شروع کردید؟

بنده رشته ام سیستم‌های انرژی است. فعالیت خود را به همراه محمد کیانی که از دوستان من و فعال بودند شروع کردیم. طی سفری که به ایتالیا داشتیم دنبال اخذ نمایندگی در زمینه پنل‌های خورشیدی بودیم که به صورت کاملا اتفاقی با بحث زباله سوزی آشنا شدیم، اما بعد از مدتی بخاطر تحریم‌ها قطع ارتباط کردیم. همین امر موجب به تصمیم ساخت این تکنولوژی شد. هفت سال تحقیق کردیم و حدود ۵ نمونه از این سامانه گازی سازی زباله را ساختیم که امروزه توانستیم به پایلوت یک تن در روز برسیم.
از سال ۹۳ شروع به تحقیقات و نمونه سازی کردیم و در بحث نیروگاه‌های زباله سوز وارد شدیم و مقاله ارزشمندی در مجلات معتبر خارجی چاپ کردیم. این مقاله الان در حال حاضر در سایت‌های مختلف خارجی به عنوان رفرنس در بحث استاندارد استفاده می‌شود. این محصول در سال ۹۷ ثبت اختراع شد و در سال گذشته مجوز دانش بنیان را از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و مجوز فناور را از پارک فناوری پردیس که زیر نظر معاونت ریاست جمهوری را اخذ کردیم.


آیا محصول نمونه خارجی و یا داخلی دارد؟
بله، نمونه خارجی این محصول را کشور‌هایی مانند آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا تولید کرده اند. اما در ایران ما تنها شرکت فعال در این حوزه می‌باشیم و موفق شدیم این محصول را بومی سازی کنیم تا بتوانیم یکی از مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

 

فرآیند تولید محصول و مزایا محصول را توضیح دهید؟

زباله دائما تولید می‌شود، تولید زباله دائما در سال‌های متعهد به دلایل مختلف اجتماعی و سیاسی فرهنگ مصرف مردم و تولید زباله تغییر می‌کند؛ بنابراین ترکیبات زباله هم قطعا متفاوت می‌شود. به عنوان مثال اگر شهر تهران را در نظر بگیریم پی میبریم فرهنگ مصرف در شمال تهران و جنوب و شرق و غرب با هم متفاوت است. هر زباله ترکیب خاصی دارد و اگر قرار باشد که این زباله دفن شود در سال‌های آینده ما شاعد عوارض جبران ناپذیذری مانند آلودگی سفره‌های زیرزمنیی، آب و بیماری‌های نوظهور خواهیم بود. محیط زیست بحث پیچیده‌ای است و استفاده از فناوری و کالا‌های دانش بنیان می‌تواند این را از حالت پیچیده به حالت ساده‌تر تبدیل کند. هدف ما این است که از یک چیز دورریز و بیهوده که ارزش افزوده‌ای ندارد و حتی تهددی برای محیط زیست نیز محسوب میشود، استفاده کنیم. نقطه قوت این سامانه تولید ثروت و ایجاد یک چرخه سالم برای محیط زیست و تولید گاز مفید می‌باشد.
این سامانه در ابتدا به میزان حجم زباله و نوع آن تست‌هایی در استان مورد نظر انجام می‌شود. میزان زباله که فرآیند روی آن انجام شود فاز بندی میشود. صدتن زباله در روز را یک فاز و مطالعات اولیه آن در شش ماه اول انجام می‌شود و در شش ماه بعد وارد فاز ساخت می‌شویم و برای فاز‌های بعدی زمان کمتر از یک سال در نظر گرفته می‌شود. ما میتوانیم کمتر از سه سال یک سامانه گازی ساز و نیروگاه گازی سازی با ظرفیت ۵۰۰ تن را تولید و به بهره برداری برسانیم.

در نظر داریم به جای دفن زباله آن را با روشی نوین بسوزانیم که در این روش به جای آلوده کردن هوا گاز سالم تولید می‌شود. زباله سوز‌ها کلا زمانی که زباله سوخته میشود و وارد احتراق کامل می‌شود یک سری آلایندگی دارند که باید سیستم فلیلترینگ وجود داشته باشد تا به ترکیبات ثابت و قابل اشتعال هنگام ورود به ژنراتنور برسد تا بتواند تولید برق کند و از مواد نفتی آن استفاده شود برای وارد شدن به چرخه. منتها در بحث زباله سوزی تفاوتی که سامانه ما با آن‌ها دارد آن‌ها زباله را در دمای بالا حدود ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد می‌سوزانند؛ بنابراین دود داغ تولید می‌شود و وارد فرآیند می‌شود. در این روییداد باید آب مصرفی باید وارد بویلر‌ها شود که انتقال حرارت بین دود داغ و آب انجام شود و بخار ایجاد شود. در این زمان تولید برق انجام می‌شود. این روش فرآیند آلایندگی، هزینه‌های زیاد، مصرف آب مصرفی دارد.
این سامانه به آب مصرفی نیاز ندارد و در فرآیند آن زباله کامل نمی‌سوزد. زمانی که دما به درجه مورد نظر رسید؛ نمونه همگن‌سازی شده وارد راکتور می‌شود سپس فرایند گازی سازی و تست GC روی آن انجام می‌شود. در این تست ترکیبات گاز و درصد قابل اشتعال آن نشان داده می‌شود.حال ما یک گاز بسیار تمیزی را برای مصرف داریم که میتواند گاز داخل موتور گازسوز برق را تامین کند و موجب تولید برق یا به عنوان سوخت مشعل تولید آب گرم کند.


خیلی از محصولات در بازار ایران به صورت انحصاری می‌باشد. شما چگونه میتوانید انحصار را بشکنید؟ چگونه میتوانید فرآیند واردات را کنترل کنید و چه پیشنهادی در حوزه خروج ارز از کشور دارید؟

حدودا ۴۰ درصد قیمت ما از نمونه‌های خارجی پائین‌تر است، ما خوشبختانه از لحاظ تضمین کیفیت هیچ واهمه‌ای نداریم. ما به راحتی با قانون دانش بنیان در بحث جلوگیری از واردات میتوانیم وارد شویم، اما ما معتقدایم مردممان لایق بهترین‌ها هستند. ما دوست داریم رقابت کنیم و بحثی نداریم که محصولات مشابه خارجی هم وارد شود، ولی انتظارمان این است که از ده تایی که وارد می‌شود دو تای آن به محصول ایرانی و کالای دانش بنیان که تولید می‌شود اختصاص یابد. ما اگر می‌ترسیدیم و توان رقابتی نداشتیم می‌گفتیم نه، ما واهمه بابت رقابت با چینی‌ها و اروپایی‌ها نداریم فقط می‌خواهیم که ما را ببینند و دیده شویم.

اشتراک گذاری:
رویداد
مطالب و اخبار مرتبط